Vplyv farby na vysoké šperky v priebehu desaťročí
Farebné drahokamy sú umeleckou paletou pre klenotníkov so vzrušujúcimi objavmi ohlasujúcimi nové vzory a trendy. Prečítajte si o tom viac v článku.
Dúhy, ručne maľované deťmi a vyvesené na predných oknách domov po celej krajine, sa stali jedným z trvalých obrázkov pandémie koronavírusu. Symbolizovali nádej a solidaritu, ich veselé farby posilňovali morálku pre všetkých. Prírodné meteorologické spektrum žiarivých odtieňov tiež slúžilo ako iná forma inšpirácie, ktorá nadchla dizajnérov šperkov, aby sa pozreli na širokú paletu drahých kameňov matky Zeme a nahromadili ich do dúhových šperkov.
Šperky momentálne prechádzajú radostným obdobím efektných farebných zafírov, turmalínov a berylu takmer všetkých odtieňov, ako aj samozrejme veľkolepých farebných diamantov so žltými a hnedými, ktoré sa objavujú ako nové obľúbené. Avšak farba sa dostáva do módy a vychádza z nej. Dnes by sme mohli byť vybičovaní z pestrých farieb, ale v 20. rokoch bola estetika Art Deco veľmi monochromatická s diamantmi, perlami a ónyxom prešpikovanými krásnym smaragdom alebo rubínom.
Módu v klenotníctve ovplyvňujú aj nové objavy drahokamov. Diamanty kraľovali nad vysokými šperkami v neskorej viktoriánskej ére Belle Epoque po objavení nových zdrojov v Južnej Afrike. Nasýtené modré akvamaríny nájdené v Brazílii na prelome storočí vytvorili dokonalé spojenie v šperkoch s diamantmi, zatiaľ čo výstava cejlónskych zafírov venovaná Edwardovi VII v roku 1875 vyvolala trend zafírových šperkov v 90. rokoch 19. storočia.
V roku 1903 Tiffany predstavila kunzit, purpurovo ružový drahokam nájdený v Kalifornii a pomenovala ho po svojom hlavnom gemológovi Georgovi Frederickovi Kunzovi. O niekoľko rokov neskôr sa v ich zbierkach objavil ďalší ružový kameň, morganit, oranžovo-ružový beryl pomenovaný po americkom finančníkovi a filantropovi J. P. Morganovi, čo vyvolalo obdobie ružovkastých šperkov.
V 60. rokoch 20. storočia bol na úpätí Kilimandžára v Tanzánii objavený tanzanit, modrofialový drahokam (odtiaľ jeho názov) a stal sa cez noc úspechom u klenotníkov pre svoj nezvyčajný živý odtieň a čistotu. V roku 1974 tmavozelený granátový tsavorit z Kene pridal nový bohatý odtieň zelenej do palety smaragdov, peridotov a nefritu. Potom prišiel vysoko cenený turmalín Paraiba, žiarivý neónový tyrkysový drahokam objavený v roku 1989 v regióne Paraiba v Brazílii. Turmalíny Paraiba sú vzácnosťou (hoci boli neskôr objavené v Nigérii a Mozambiku), a preto majú vysokú hodnotu.
Pred sto rokmi boli šperky v područí diamantov a bezfarebných kameňov ako horský krištáľ. Cartier skúmal exotiku perzského a egyptského štýlu v roku 1910 inšpirovaný Diaghilevovým Ballet Russe. To predchádzalo objaveniu Tutanchamónovej hrobky v roku 1922, čo vyvolalo šialenstvo pre farebné kombinácie používané v egyptskej antike, tyrkysovú a lapis lazuli. Začiatkom 20. rokov sa však začali objavovať Cartierove grafické zoskupenia diamantov, mesačných kameňov, perál a čierneho ónyxu s farebnými odznakmi smaragdu, nefritu a rubínov a definovali nesmierne vplyvnú éru Art Deco.
Toto bolo nesmierne kreatívne obdobie pre maison, keďže Jacques Cartier cestoval po Indii a priniesol späť krásne vyrezávané smaragdy, zafíry a rubíny, ktoré boli osadené diamantmi a ónyxom na platine, čím vytvoril jeden z ich známych typických štýlov Tutti Frutti z konca 20. rokov 20. storočia. . India preukázala obrovský vplyv na Boucheron, ktorý je dodnes evidentný v zbierkach. Rovnako ako Cartier a Van Cleef & Arpels dostali veľa zákaziek od indických maharadžov, aby presadili svoje vzácne drahokamy v európskom štýle.
Koncom 30-tych rokov 20. storočia Cartier a Van Cleef & Arpels upustili od chladného grafického čiernobieleho porovnania dizajnu Art Deco a predstavili žlté zlato a teplé farebné drahokamy ako citríny spolu s vzácnejšími rubínmi a zafírmi. Šperky sa stali farebnejšími a naturalistickými. Farebné drahokamy inšpirovali kvetinové spreje a očarujúce ihlice do balerín, ktoré navrhli Van Cleef & Arpels v 40. rokoch 20. storočia. Cez deň ženy nosili šnúrky perál, no začiatkom 50-tych rokov boli diamanty späť v móde ako klasické monochromatické náhrdelníky s kvetinovým a čipkovým dizajnom, ktoré vytvorili francúzski maisons a newyorskí klenotníci ako Harry Winston.
Do tohto bodu Bulgari nasledovali francúzsku estetiku s kvetinovými ukážkami žltých a koňakových diamantov, ale v priebehu desaťročia sa odtrhli a experimentovali s nápadnými farebnými kombináciami pre chromatický efekt. Začali používať hladké kabošonové strihy pre triumvirát červenej, zelenej a modrej a objemné tvary, ale v polovici šesťdesiatych rokov skúmali širšiu paletu odtieňov ako ametyst a tyrkys pre náhrdelníky s podbradníkom, pridávali koral, citrín, jaspis a ďalšie farby. pre náhrdelníky na začiatku 70. rokov.
V roku 1968 spoločnosť Van Cleef & Arpels uviedla na trh svoj emblematický dizajn Alhambra, kolekciu jemných šperkov s motívom štvorlístka vyplnených rôznymi kameňmi, ako sú karneol, lapis lazuli, koraly, achát a ónyx. Počas sedemdesiatych rokov boli pridané rôzne ďalšie tvrdé kamene, ako napríklad malachit a tigrie oko. Jednoduché sautoirs a veľké príveskové náhrdelníky vykladané polodrahokamami dominovali móde počas desaťročia, ale v 80-tych rokoch sa trendy stali oveľa žiarivejšími so žltým zlatom, veľkými perlami a výraznými farebnými drahokamami.
Po finančnej kríze na konci 80. rokov nevyhnutne došlo k spätnému rázu proti takýmto honosným prejavom a začiatkom 90. rokov dominoval moderný minimalizmus so striebrom, bielym zlatom a malými diamantmi – šperky sa stali veľmi diskrétnymi. V rovnakom čase sa talizmanické polodrahokamy (na dotyk skôr hladké ako fazetované), opály a kryštály kremeňa montovali do jemných šperkových príveskov a náramkov, aby doplnili módny trend boho vintage.
Napriek tomu sa diamanty odrazili späť: vzostup hip-hopovej hudby a vplyvní rapperi ako Puff Daddy (ako sa vtedy nazýval) demonštrovali záľubu v „bling“ v čase milénia a spolu s ním lámali tabu. Diamanty v bielom zlate boli zrazu považované za ľadovo chladné a prístupné každému, kto má prostriedky.
Talianska značka Pomellato medzitým skúmala to, čo nazývala „nové drahé“ kamene, pričom do svojich delikátne sfarbených šperkov zakomponovala akvamarín, turmalín, chryzoprázu, spinely a demantoidný granát, čo vyvrcholilo uvedením ich charakteristického prsteňa Nudo v roku 2001.
Hoci diamanty zostávajú dominantnou silou v dizajne šperkov od zásnubných prsteňov po tenisové náramky a lustrové náušnice, farba sa stáva čoraz dôležitejšou v repertoári dizajnérov s viacfarebnými zafírmi, turmalínmi, tsavoritmi, spinelmi, chryzoberylom, opálmi a knižnicou menej dobrých- známe drahé kamene, ktoré dnes inšpirujú paletu šperkov.